WAT EN HOE LEERT EEN JONGERE?
In deze studierichting gaat de aandacht naar de zorg voor de mens. Er is vooral aandacht voor gezonde voeding en voor gezondheid in het agemeen. Daarnaast verwerven de jongeren kennis over de mens in zijn woon- en leefsituatie en over de omgang met zichzelf en met andere.
Jongeren verwerven ondersteunende kennis en vaardigheden op verzorgend, (ped)agogisch en huishoudelijk vlak. Ze leren totaalzorg bieden op maat aan jonge en oudere zorgvragers in eenvoudige zorgsituaties vanuit een holistische mensvisie en binnen teamverband.
Ze werken op een metodische wijze rekening houdend met een aantal basisprincipes zoals belevingsgericht, zelfzorggericht, comfortgericht, ergonomisch, economisch, ecologisch, hygiënisch en veilig werken. Zij doen dit binnen de context van het professioneel werken als verzorgende in de ouderenzorg, kinderopvang en thuiszorg.
Via stages doen zij praktijkervaring op.
Om het diploma van secundair onderwijs te behalen, moeten de leerlingen nog een zevende specialisatiejaar doen. Op onze school kunnen de leerlingen het 7de jaar thuis- en bejaardenzorg – zorgkundige volgen.
Vakken | 3de | 4de | 5de | 6de |
---|---|---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 6 | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Plastische opvoeding | 2 | 2 | 1 | 1 |
Muzikale opvoeding | 1 | 1 | 1 | 1 |
Toegepaste informatica | 1 | 1 | ||
Verzorging-Voeding – Voeding | ||||
Verzorging-Voeding1 | 16 | 16 | ||
Verzorging1 | 10 | 10 | ||
Stage2 | 10 | 10 | ||
32 | 32 | 32 | 32 |
1 Verzorging – Voeding: geïntegreerd lessenpakket met de componenten indirecte zorg (maaltijdzorg, linnenzorg en interieurzorg), directe zorg, (ped)agogische activiteiten en projecten.
2 Stage: de leerlingen gaan tijdens het schooljaar 10 weken op stage in diverse zorg- en opvangsituaties.