WAT EN HOE LEERT DE JONGERE?
In deze richting is de aandacht uiteraard toegespitst op de bouwwereld. De leerling leert bouwknopen, constructieonderdelen, ontwerpaspecten, uitvoeringsmethoden en materialen onderzoeken en analyseren.
Aan de hand van een bouwdossier (bouwplannen, beschrijvingen en opmetingen, …) leert hij de uitvoering van bouwconstructies zoals woningen, kleine appartementsgebouwen, funderingen, huisrioleringen, kelders, buiten- en binnenmuren, overspanningen, ondersteuningen, vloerconstructies, dakdoorbrekingen, trappen, … de voorbereiding zoals plannen, prijsoffertes, kostprijsberekening, uitvoeringstekeningen, uitvoeringsdetails, kiezen van uitvoeringstechnieken, werfinrichting, … en de uitvoering ervan. Hij leert enerzijds hoe er bouwtechnisch geconstrueerd moet worden en wat de mogelijkheden van materialen zijn. Bij dit alles is er een bijzondere aandacht voor duurzaam bouwen.
De stage op de werkvloer sluit aan bij de opleiding en vormt een belangrijke component.
Deze richting is een technische richting waar de leerling toch veel uren praktijk heeft.
Vakken | 3de | 4de | 5de | 6de |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Wiskunde | 3 | 3 | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | 1 | |
Bouwtechnieken | ||||
Onderzoek en organisatie1 | 8 | 8 | 9 | 8 |
Praktijk | 7 | 7 | 9 | 8 |
Stage2 | 1 | 2 | ||
33 | 33 | 33 | 33 |
1 Onderzoek en organisatie: geïntegreerd lessenpakket met de componenten onderzoek (voorbereidende studie, duurzaam bouwen, technieken, topografie, stabiliteit, …) en organisatie (bouwmanagment, bouwkundig tekenen, planning, kostprijsberekening, …).
2 Stage: de leerlingen zullen in het 5de leerjaar één week en in het 6de leerjaar twee weken op stage gaan in een bouwbedrijf.