Bouwtechnieken (5de - 6de jaar)

Bouwtechnieken (5de - 6de jaar)

Wat en hoe leert de jongere?

In deze richting is de aandacht uiteraard toegespitst op de bouwwereld. De leerling leert bouwknopen, constructieonderdelen, ontwerpaspecten, uitvoeringsmethoden en materialen onderzoeken en analyseren.

Aan de hand van een bouwdossier (bouwplannen, beschrijvingen en opmetingen, ...) leert hij de uitvoering van bouwconstructies zoals woningen, kleine appartementsgebouwen, funderingen, huisrioleringen, kelders, buiten- en binnenmuren, overspanningen, ondersteuningen, vloerconstructies, dakdoorbrekingen, trappen, ... de voorbereiding zoals plannen, prijsoffertes, kostprijsberekening, uitvoeringstekeningen, uitvoeringsdetails, kiezen van uitvoeringstechnieken, werfinrichting, ... en de uitvoering ervan. Hij leert enerzijds hoe er bouwtechnisch geconstrueerd moet worden en wat de mogelijkheden van materialen zijn. Bij dit alles is er een bijzondere aandacht voor duurzaam bouwen.

De stage op de werkvloer sluit aan bij de opleiding en vormt een belangrijke component.

Deze richting is een technische richting waar de leerling toch veel uren praktijk heeft.

Vakken 3de 4de 5de 6de
Godsdienst 2 2 2 2
Nederlands 4 4 2 2
Engels 2 2 2 2
Frans 2 2 2 2
Aardrijkskunde 1 1 1 1
Geschiedenis 1 1 1 1
Lichamelijke opvoeding 2 2 2 2
         
Wiskunde 3 3 2 2
Natuurwetenschappen 1 1    
Bouwtechnieken        
     Onderzoek en organisatie1 8 8 9 9
     Praktijk 7 7 9 8
     Stage2     1 2
         
  33 33 33 33

1 Onderzoek en organisatie: geïntegreerd lessenpakket met de componenten onderzoek (voorbereidende studie, duurzaam bouwen, technieken, topografie, stabiliteit, ...) en organisatie (bouwmanagment, bouwkundig tekenen, planning, kostprijsberekening, ...).

2 Stage: de leerlingen zullen in het 5de leerjaar één week en in het 6de leerjaar twee weken op stage gaan in een bouwbedrijf.

Waarom heb je de richting BT gekozen?

Ik heb voor bouwtechnieken gekozen, omdat de bouwsector mij interessert. Ik wil later dan ook mijn eigen huis bouwen. De vakken Onderzoek en organisatie zijn het meest interessant, maar praktijk bouw vind ik het leukst. Mijn handen vuil maken vind ik niet erg!

Ryad, leerling 3BT

 

Project Houtskeletwand

Het project koppelt hout- en de bouwafdeling. Leerlingen van Houtbewerking plaatsen de houten skeletstructuur en het hellend dak. Leerlingen van Bouwtechnieken zorgen voor de buitenafwerking en de afwerkingvan het plat dak. Een project dat dankzij de goede samenwerking en voorbereiding van de vakleerkrachten tot een goed einde komt.

 

"We BOUWen aan de toekomst van uw kind"

BT-leerlingen staan met de voeten in de werkelijkheid. Zij voeren niet enkel metselbehandelingen uit, maar zij denk vooral na over hoe en waarom bepaalde details of materialen belangrijk zijn. Dat zonder het oog voor detail te verliezen. Voor wie ambitie heeft om verder te studeren, is een bachelor opleiding een optie. Wie meer zin heeft in praktijk, kan doorgroeien tot een ploegbaas of zelfstandig aannemer. Maar hoe dan ook, zij maken de droom van een bouwheer werkelijkheid!

Mevr. Schockaert, lerares bouw tweede en derde graad BT

 

Praktijk bouw 6BT

Momenteel plaatsen we de isolatieplaten op de puntgevel. Gedurende de praktijkleesen, 8uur per seek, voeren we steeds specifieke bouwknopen uit die we vooraf theoretisch behandeld hebben. Bijvoorbeeld de funderingsopstand, de aansluitingen met het buitenschrijnwerk, de schoorsteen, het plat dak, ... We hebben net twee weken stage achter de rug. Het was leuk om op de werf te staan en mee te draaien met een heel team. En wij dachten dat we op school al snel werkten... :-) Maar wij, als leerlingen, waren wel mee met alle nieuwe bouwnormen! Michiel ziet zijn toekomst op het bouwbedrijf van zijn vader en Murphy kiest voor een bacheloropleiding.

Murphy & Michiel, leerlingen 6BT

STEM straat voor:

  • S cience (wetenschap)
  • T echnology (technologie)
  • E ngineering (ontwerp)
  • M athematics (wiskunde)

at na deze studierichting?

Door te slagen verwerft de leerling de startkwalificatie om tewerkgesteld te worden in een bouw (gerelateerd) bedrijf waar hij terecht kan:

  • op het technisch bureel;
  • als ploegbaas of werfleider;
  • als verkoper van bouw- en/of isolatiematerialen;
  • als werknemer in het productieproces.

Verder kan men zich vervolmaken via vervolgopleidingen. In het bijzonder kan dit via:

  • Se-n-Se Bouw constructie- en planningstechnieken;
  • Professionele bachelor: Bouw, Houttechnologie, Toegepaste architectuur, Interieurvormgeving, Lerarenopleiding secundair onderwijs - Bouw, Vastgoed-landmeten, Vastgoed-makelaardij, Vastgoed-zonder afstudeerrichting.