WAT EN HOE LEERT DE JONGERE?
STEM is niet weg te denken uit het dagelijkse leven. In deze richting omvat STEM een waaier aan technologische wetenschappen. In tegenstelling tot de richting industriële wetenschappen is wiskunde hier minder theoretisch. Ook natuurwetenschappen komt minder aan bod.
De leerling moet belangstelling hebben voor het technisch proces. De specifieke vorming gebeurt via een theoretische en technische vorming die sterk wetenschappelijk is onderbouwd. Hierbij ligt het accent op de onderdelen electriciteit en mechanica.
De jongere onderzoekt de kenmerken van materialen, componenten en uitvoeringstechnieken. Hij werkt het product- en procesgericht met aandacht voor kwaliteitseisen, wetenschappelijke modellen en leert ontwerpen en voorbereiden met behulp van professionele software.
De beoogde kennis, vaardigheden en attitudes worden op een wetenschappelijke inzichtelijke wijze verworven. Het bestuderen van het concept en het voorbereiden en begeleiden van de uitvoering krijgen de meeste aandacht, het uitvoeren van basisconstructies en installaties dient om concepten te evalueren.
Vakken | 3de | 4de | 5de | 6de |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 |
Science1 | 2 | 2 | 1 | |
Technology & Engineering2 | 13 | 13 | 17 | 16 |
Mathematics3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
33 | 33 | 33 | 33 |
1 Science (wetenschappen): In het derde en vierde leerjaar wordt er telkens één uur toegepaste fysica en één uur toegepaste chemie gegeven. In het zesde jaar wordt er één uur natuurwetenschappen gegeven.
2 Technology & Engineering: technologie en ontwerp. Geïntegreerd lessenpakket met de componenten mechanica (+lab) – elektriciteit (+lab) – technisch tekenen – automatisering – materialenleer.
3 Mathematics: wiskunde