Interieurinrichting

Interieurinrichting

Wat en hoe leert de leerling?

Onder begeleiding leert de jongere opdrachtelementen van interieuruitvoeringen ontleden, oordeelkundig realiseren, afwerken en plaatsen.

Hij maakt op een praktische manier kennis met de eigenschappen en de mogelijkheden van de materialen waaruit interieurconstructies zijn gemaakt. Hij stelt houtbewerkingsmachines in en bedient ze.

De ervaringen op de werkvloer via stage sluiten aan bij de opleiding en vormen een belangrijke component. Hij leert zijn werkomgeving veilig organiseren.

Vakken 7de
Godsdienst 2
Project algemene vakken 6
Frans 2
Lichamelijke opvoeding 2
   
Interieurinrichting  
     Theorie interieurinrichting 5
     Praktijk interieurinrichting 8
     Stage1 7
   
  32

 1 Stage: de leerlingen gaan elke lesweek 1 dag op stage in een bedrijf interieurinrichting.

"Ik wil beroepsfiere leerlingen afleveren."

In het specialisatiejaar krijgen we leerlingen binnen met een uitgebreide kennis. We specialiseren hier in interieurinrichting: kastenbouw, keukenbouw, wand- en vloerafwerking. We hebben aandacht voor alles wat daarbij komt zoals sanitaire, elektrische en ergonomische problemen. De wensen van de klant staan centraal. Op het eind van vorig schooljaar zijn zes van de zeven leerlingen onmiddellijk aangenomen bij één van hun vorige stagebedrijven, de zevende leerling is zelfstandig in de tuinbouwsector. Een bewijs dat we slagen in ons opzet namelijk zelfstandigheid en ondernemingszin stimuleren.

M. Vanderstraeten, leraar Hout derde graad hout.

 

"Ik kan niet wachten om de zelfgemaakte kastenwand thuis te installeren!"

Voor mijn geïntegreerd proef heb ik een eigen project voorgedragen. Ik maak een volledige kastenwand.

Simon, leerling 7IN

 

"Het zevende jaar maakt het af!"

Gedurende het hele schooljaar hebben we elke week een dag stage, verdeeld over twee stagebedrijven. Op het einde van het zevende specialisatiejaar hebben we in totaal 64 stagedagen of zo'n 500 uur stage gelopen bij vier verschillende stagebedrijven. Elk bedrijf had zijn specialisatie, waardoor ik een goed zicht verkregen heb op welke houtsectoren er bestaan.

Jonas, leerling 7IN

STEM straat voor:

  • S cience (wetenschap)
  • T echnology (technologie)
  • E ngineering (ontwerp)
  • M athematics (wiskunde)

Wat na de studierichting?

Na het beëindigen van het derde leerjaar van de derde graad interieurinrichting kan hj/zij terecht als polyvalent interieurinrichter, uitvoerder van maatwerk en afwerker van interieurs. Na enige ervaring behoort een meestergastfunctie of zelfstandig interieurinrichter tot de mogelijkheden.